Actief door Nieuw-Zeeland! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Olga Hoving - WaarBenJij.nu Actief door Nieuw-Zeeland! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Olga Hoving - WaarBenJij.nu

Actief door Nieuw-Zeeland!

Door: Olga

Blijf op de hoogte en volg Olga

23 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hi allemaal!

Hier weer een update van mijn kant!

Queenstown
Ik was gebleven bij mijn bungyjump van 134 meter. En ik ben gesprongen! Was niet zo heel erg eng, tot het moment dat het daadwerkelijk moest gebeuren. Je moet natuurlijk helemaal op het randje van het platform (geen brug) gaan staan voordat je mag springen. Daarnaar toe schuifelen is niet echt fijn. Ik ben uiteindelijk wel naar beneden gesprongen of ik heb me eigenlijk meer laten vallen, maar goed ik ben naar beneden gegaan! Het is zo'n lange val dat je gewoon tijd hebt om na te denken over het feit dat je steeds dichter bij de rivier onder je komt. Is echt best een raar gevoel! Maar ik ben wel echt superblij dat ik het gedaan heb. Was echt kicken.
Nadat ik 's ochtends de Nevi Bungyjump had gedaan ben ik 's middags in de raft gestapt om de Shotover Rivier te verkennen. Was hard peddelen en echt comfortabel zit dat niet op de rand van een raftboot. Er zaten een aantal heftige stukjes in, waarbij de kans op omslaan wel degelijk bestaat. Maar voor de rest is het gewoon hard peddelen, zodat je de volgende dag je spieren lekker kunt voelen. Het zonnetje scheen heerlijk en de rivier was mooi helder blauw, dus wat een lekker tochtje. Ik zat wel in de boot met de minste mensen, dus was extra hard peddelen...

Franz Josef
De volgende dag ben ik gauw Queenstown uitgevlucht, voordat ik nog meer geld uitgeef aan al die heftige activiteiten daar! Een acht uur durende busrit brengt me naar Franz Josef waar ik de gletsjer ga bewonderen. Het plaatsje is echt enorm klein en schattig. Binnen 5 minuten heb je een rondje door het hele dorpje gelopen.
De dag na mijn aankomst heb ik een volle dagwandeling op de gletsjer geboekt. In onze groep zitten wel 60 mensen, en dat is dan alleen nog maar de volle dagwandeling, er zijn nog zo veel andere groepen. Gelukkig worden we allemaal opgesplits in kleinere groepen en uiteindelijk als we het ijs op gaan zijn we nog maar met 10 personen per groep. Beter! We krijgen zogeheten 'crampons' onder voor grip op het ijs.
Het is bizar om op het ijs te wandelen en om je heen te kijken en dan gewoon groen bergen te zien! De Franz Josef is ook een zogenaamde warme gletsjer. Echt heel koud is het dan ook niet en van wandelen krijg je het sowieso wel warm!
Uitzichten zijn echt heel erg mooi. Het ijs is heel erg helder, hoe hoger je komt hoe mooier het eruit ziet. Er zitten ook een aantal leuke stukken in, waar we ons tussen de ijsstukken door kunnen persen... Echt een super leuke tocht! Geld helemaal waard en een super ervaring!
In totaal zijn we ruim 6 uur op het ijs geweest en hebben we zeker 8 uur gewandeld. Heerlijk!
's Avonds ga ik samen met de Australische Claire, die ook in mijn wandelgroep zat lekker naar de Hot Pools om in de warme baden onze speieren heerlijk te laten relaxen. De dag daarvoor had ik de sauna in het hostel al getest.. Was ook prima te doen! Luxe!

Greymouth
Ik wil niet gelijk helemaal naar Nelson doorreizen en besluit daarom eerst om een tussenstop in Greymouth te maken. Voor de middag heb ik hier een Cave Rafting tour geboekt. Uiteindelijk blijkt dit meer River Tubing te zijn. Met de band op de rivier en je lekker mee laten drijven. De Cave Rafting tour hadden ze een half jaar geleden geschrapt, omdat dat te gevaarlijk werd. Deze tour was niet erg spannend. Was wel heel mooi, maar gewoon niet wat ik verwacht had, dus dat vergeten we verder maar gauw! Op naar Nelson.

Nelson
De volgende dag weer in de bus voor de laatste uurtjes richting Nelson. Hier aangekomen kom ik aan in een hostel waar de bedden al opgemaakt zijn! Luxe, meestal moet ik dat zelf nog doen! Een nachtje slapen en de volgende ochtend ga ik in alle vroegte naar het DOC-centre (DOC gaat over de wandelroutes in Nieuw-Zeeland) om te informeren naar de mogelijkheden om de Abel Tasman Coast Track te lopen. Is een eitje om te organiseren, maar ik kan vandaag niet beginnen, morgen komt beter uit. Ik ga de 53 km lange tocht lopen in 4 dagen met mijn zware backpack, voorzien van tent en eten voor 4 dagen! Ik ga daarom eerst een tent, slaapmatje, kookpit en pan huren voor de 4 dagen en nog een aantal kleine dingen kopen die ik verder nog nodig heb. Eenmaal georganiseerd voor de tocht kan ik nog even relaxed door het gezellige plaatsje Nelson wandelen. Dit heeft echt een heel gezellig centrum! Leuk plaatjse. In het hostel heb ik een extra nacht geboekt, maar ze hadden geen bedden meer vrij, alleen nog kampeerplekken in de achtertuin, kan ik gelijk mijn tent even uittesten!

Abel Tasman Coast Track
De volgende ochtend in alle vroegte word ik om 6.10 uur opgehaald door de bus. Om 10.00 uur komen we aan in Wanui Bay waar onze wandeling begint. Ik begin aan de wandeling samen met de Duiste Concetta (Connie). We hebben bijna dezelfde wandelplanning. Zij heeft alleen al meerdere meerdaagse tochten in Nieuw-Zeeland gelopen. Voor de laatste nacht hebben we dezelfde kampeerplaats geboekt, de eerste twee nachten slaap ik op andere campings. Weer terug naar de basics, zonder douche en kookfaciliteiten. De uitzichten onderweg zijn echt geweldig. Een heerlijk heldere blauwe zee, groene bomen, goudgele stranden. Echt super! Op de eerste dag wandelen we ook een extra zijwandeling. Hiervoor dumpen we wel onze backpacks aan het begin van het pad. De zijwandeling brengt ons naar Seperation Point vanwaar we zeehonden kunnen bewonderen. Is echt gaaf, want hier is het helemaal niet toeristisch en kun je zelf over de rotsen klimmen om dichter bij de zeehonden te komen. Niet te dichtbij, want dat kunnen ze niet waarderen! Om 5 uur kom ik aan op mijn campsite. Connie loopt nog door naar de volgende. Nadat ik mijn tent heb opgezet neem ik een koude duik in de oceaan. KOUD!

De tweede dag vertrek ik om 9.00 uur. Een uur later kom ik om de campsite van Connie waar zij ook nog steeds is. We lopen daarom samen verder, eerst met nog een drietal anderen, die ook bij Connie gekampeerd hebben. Vandaag moeten we doorlopen om de laagtij stukken te overbruggen en dit kan alleen tijdens bepaalde uren. Zwemmen met de backpack ligt niet in de planning!
Om half vier kom ik vandaag op mijn campsite aan. Tijd om mijn tent op te zetten en weer een duik in de oceaan te nemen. Het is nu nog lekker warm, aangezien de zon nog volop schijnt. Ik heb echt heerlijk weer gehad. Blauwe lucht en een warme zon!

De derde dag vertrek ik wederom lekker op tijd, 9.15 uur. Vandaag wordt een zware wandeldag voor mij! Op de route voor vandaag zijn namelijk weer verschillende zijwandelingen die ik ook graag wil doen. Dat gaat wat extra tijd kosten. Op de route zijn trouwens ook overal heuvels en het valt niet mee om deze steeds op te klimmen met een zware backpack op je rug. Het is dan ook elke keer weer een uitdaging. Nadat ik de heuvel voor vandaag overwonnen heb is het tijd voor de eerste zijwandeling naar de watervallen. Uiteraard laat ik hiervoor mijn backpack weer netjes acher aan het begin van het pad. Niemand die die vrijwillig mee gaat nemen!! Het is een wandeling van drie uur over een uitdagender pad. Klimmen over boomwortels en rotsen en het oversteken van smalle waterstroompjes. Wel echt een heerlijk wandelpad!
Daarna moet ik toch echt mijn backpack weer meenemen. Volgende stop is de zijroute naar het zogeheten Cleopatra's Pool, een zwemplaatsje tussen de rotsen. Ook hier moet ik weer over de rotsen klimmen om bij de pool te komen. En ja hoor, mijn geluk is op voor vandaag en daar zit ik dan toch echt met mijn gat in het water! Gelukkig is mijn camera nog wel netjes droog! Daarna tijd voor de laatste lootjes, die vandaag erg zwaar zijn! Weer een heuvel opklimmen! Uiteindelijk kom ik om 19.30 uur op mijn campsite aan. Net op tijd om voor het donker mijn tent op te zetten en met eten koken te beginnen! Het is overigens echt heerlijk om elke nacht de zee te kunnen horen, die slecht op enkele meters afstand is, als je in je tent ligt.

De vierde dag vertrek ik weer samen met Connie. Op pad voor de laatste lootjes van de route. Vandaag is echt een eitje vergeleken met gisteren. Het lopen gaat lekker. Uitzichten zijn nog steeds geweldig. We vertrekken om 10.30 uur en komen om 15.45 uur aan op eindbestemming Marahua, net op tijd voor de bus van 16.00 uur, die ons terug brengt naar Nelson!

Ik heb echt ontzetten genoten van het wandelen. Hoewel het wel een enorme uitdaging is met de backpack. Het kamperen was ook echt heerlijk. Voornamelijk ook, omdat het weer zo geweldig meewerkte! Jammer dat ik geen tijd heb om meer meerdaagse wandelingen te maken, anders zou ik dat zeker doen!

Vandaag ben ik van Nelson naar Wellington gereist. Ik heb het zuideiland verlaten en ga nu het noordeiland onveilig maken. Op de planning staan de 8 uur durende Tongariro Alpine Crossing, een wandeling over vulkaangebied en misschien een skydive in Taupo....

Jullie horen het wel weer!

Mis jullie allemaal wel hoor!!!!

X Olga

  • 23 Maart 2009 - 10:07

    Marjan :

    Hoi hoi Olga,
    nou jij loopt wat km!, wat fijn dat het weer zo mee werkt.Wij hebben hier een paar mooie voorjaarsdagen gehad, maar vandaag is het weer koud en geen zon.
    Theo is gisteren naar Amerka, Washington, vertrokken en komt volgende week terug, verder gaat alles prima hier. Bas en Daan hebben meegedaan aan hun eerste voorjaarsconcertje, van piano spelen, oma en harma waren mee, het was erg schattig.
    Geniet van alles,Marjan
    Het gaat je goed!

  • 23 Maart 2009 - 11:41

    Marijke:

    Activeling dat je bent! Echt super cool allemaal. De foto´s in combi met het verhaal spreken voor zich!!
    Wij hebben hier ook genoten van de eerste voorjaars zonnestralen en believe me: dat was heerlijk. Scheveningen is weer compleet uitgerust met alle strandtentjes (precies dezelfde op dezelfde plaats haha!!!)

    Mis jou ook!!!
    Have fun en Liefs van Marijke

  • 23 Maart 2009 - 13:43

    Ingrid:

    Hey Olga,

    Weer een geweldig mooi en lang verhaal! En ook weer geweldige foto's, die foto waarop je aan het ontbijten bent aan het strand maakt mij wel erg jaloers ;)
    Het ziet ernaar uit dat jullie daar erg mooi weer hebben, als ik nu naar rechts kijk, dan zie ik door de ramen een dikke regen en wind bui! De voorjaarsdagen zijn jammer genoeg voorbij (voorlopig)...

    Echt cool dat je bent gesprongen! En je gaat maybe ook nog skydiven?? Dat lijkt mij helemaal super!

    Nou, ik ga nu naar mijn werk! Nog veel plezier daaro! En tot het volgende bericht.
    Je krijgt ook de groetjes van mijn ouders en zussen :D

    Doei doei

  • 23 Maart 2009 - 14:35

    Paps En Mams :

    hoi olga
    je bent weer erg actief geweest ,leuke fotos heb je weer behalve de Nevis Bungy (ha ha ha ha) ontbijtje in de zon lijkt ons ook wel wat maar daar moeten wij nog even op wachten,de wind gierde om het huis vandaag
    nou meidje geniet maar weer van je volgende avontuur
    liefs van ons xxxxxx

  • 23 Maart 2009 - 15:20

    Herma:

    Hey Ollie,
    Wat 'n gaaf verhaal bungyjumpen, geweldige foto en goed dat je gesprongen hebt!!! ik zou het je niet na doen! Je wandelt je de benen uit het lijf, ontzettend gaaf en hele toffe foto's, geniet ervan xxxx

  • 23 Maart 2009 - 19:35

    Nadine:

    Bikkel!
    Have fun @windy welli.
    Ik mail je nog.

    X

  • 24 Maart 2009 - 11:45

    Sandra:

    Hey!

    Jee wat een lang verhaal, ik ben op de helft. Nu eerst maar weer even aan het werk, haha! Maar zo te lezen heb je het daar prima naar je zin, mooi! Ik krijg ook wel een beetje reiskriebels zo...wie weet komt het er ooit nog eens van!

    xx san

  • 24 Maart 2009 - 21:48

    Harma:

    Ha die Olga,
    JEETJE wat zal jij gespierd weer terug komen. Al dat gewandel en dat gepeddel. Leuk "concert" van Daan en Bas. Allemaal kinderen die net waren begonnen dus geen moeilijke lange stukken. Hier gaat alles gewoon door, niet erg spannend maar wie weet ooit!!
    Groetjes van ons 3-tjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olga

2 maanden backpacken in Oost Afrika. Lekker wildlife spotten, wandelen en genieten. Ik heb er zin in!

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 116541

Voorgaande reizen:

29 Januari 2017 - 31 Maart 2017

Oost Afrika - Kenia, Oeganda en Tanzania

15 November 2014 - 14 December 2014

Chili

28 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Canada

05 Januari 2009 - 18 December 2009

Australië, Nieuw-Zeeland & China

Landen bezocht: