China!! Een hele ervaring.. - Reisverslag uit Chengdu, China van Olga Hoving - WaarBenJij.nu China!! Een hele ervaring.. - Reisverslag uit Chengdu, China van Olga Hoving - WaarBenJij.nu

China!! Een hele ervaring..

Door: Olga

Blijf op de hoogte en volg Olga

05 December 2009 | China, Chengdu

Hallo mensen!

Ook hier in China gaat het nog steeds goed met mij! Is een hele andere wereld en een hele belevenis het reizen hier. Maar ik heb het nog steeds goed naar mijn zin!

Het kostte wel enige moeite om Australie te verlaten. Mijn vlucht van Sydney naar Hong Kong was maar liefst 8,5 uur vertraagd! Ik heb nog nooit zoveel tijd op een vliegveld doorgebracht! Daardoor heb ik mijn aansluiting naar Beijing gemist. De vliegmaatschappij heeft ons echter omgeboekt naar een andere vlucht en we mochten een paar uur slapen in het zeer luxe airport hotel in Hong Kong. Een heerlijk bed, jammer dat ik er maar twee uur in kon slapen, voordat ik weer in moest checken voor mijn volgende vlucht. Gelukkig had ik echter niks geboekt voor Beijing, dus geen gedoe met annuleringen etc.

Uiteindelijk ben ik dan toch in Beijing aangekomen! Bij het toerisme loket zeggen ze dat ze geen hostels hebben, dus boek ik een goedkoop hotel voor een nacht. Ik zoek de hostels in de stad dan zelf wel op! Je moet hier wel echt op je centen letten. Ze denken dat toeristen rijk zijn en overal wel de duurste manier kunnen kiezen om ergens te komen of te verblijven. Na even doorvragen, blijkt er altijd een veel goedkoper alternatief te zijn. In plaats van een dure taxi, neem ik de trein en subway in de richting van de stad. Al gauw kom ik erachter dat veel mensen hier absoluut geen engels spreken. In de subway verkopen ze me een kaartje, maar kunnen me niet uitleggen bij welk station ik eruit moet, ze wijzen gewoon in de richting van de metro. Dat moet ik dus verder zelf maar uitzoeken.. Gelukkig zijn naast de chinese namen, veelal engelse namen te vinden en daarom is het wel vrij makkelijk om je weg te vinden. Als ik naar mijn hotel loop zie ik al een
bord voor een hostel, dat check ik later dus wel even. De hostels blijken hier veelal te behoren tot de international hostelling keten, altijd goed! En het is tevens spotgoedkoop! In Beijing betaald ik nog zo'n 7 euro per nacht, hier in Chengdu verblijf ik in een prima hostel voor 2 euro per nacht!

In Beijing krijg ik al gauw het idee van hoe groot alle steden hier zijn. Te voet kom je niet van de ene attractie naar de andere. Het is beslist noodzakelijk gebruik te maken van de metro (0,20 cent per rit) om van A naar B te komen. Het barst ook overal van de mensen. Vooral Chinezen en naar ik vermoed ook andere Aziaten, maar weinig 'blanke' mensen. Sommige mensen kijken me dan ook een beetje vreemd aan, af en toe voel ik me net een attractie als ik door de straten loop.

Op straat en in de winkels roepen verkopers naar je en als je in een winkel loop wordt je bijna gestalkt, omdat ze je proberen wat te verkopen. Kijk hier, proef dit, probeer dat.. Er loopt veel personeel rond in de winkels. Veelal zijn het allemaal kleine winkels met een hele hoop prut, ze proberen je de meest stomme, nutteloze dingen aan te smeren. 'Nee, dank je!' is dan ook een zin die ik veel gebruik hier! Als toerist ben ik makkelijk tussen de mensen menigte uit te pikken en ik word dan ook aan de lopende band aangesproken, wil ik dit boek kopen, wil ik een rit met de taxi, wil ik achter op de scooter, en ga zo maar door.. Rustig over straat lopen is hier beslist niet mogelijk.

Het verkeer is zo'n ander merkwaardig iets hier. Het barst natuurlijk van de auto's, bussen en taxi's. Als je denkt dat je bij een zebrapad veilig over kunt steken, heb je het danig mis. Een zebrapad stelt hier absoluut niets voor! Eveneens als het voetgangerslicht op groen springt moet je bij het oversteken nog steeds uitkijken voor je leven. Veelal komen taxi's en bussen luid toeterend op je afrijden. Blijkbaar hebben zij voorrang hier..

De eerste toeristische attractie die ik in Beijing bezoek in het Keizerlijk Paleis, The Forbidden City. Het Paleis is echt enorm, het kost me dan ook de nodige uurtjes om hier doorheen te lopen. Een attractie per dag is dan ook alles wat me lukt. Naast het Keizerlijk Paleis heb ik het Hemelse Altaar, het Zomerpaleis en de Lama Temple bezocht. Dat waren qua culturele uitstapjes de hoogtepunten van Beijing. De chinese cultuur is hier ook duidelijk terug te vinden in alle gebouwen. Het Zomerpaleis in het noorden van de stad staat op een enorm terrein met een mooi meer en vele verschillende soorten gebouwen. Dit was dan ook mijn highlight van Beijing.

Natuurlijk heb ik ook een bezoek aan de Chinese muur niet overgeslagen. Gelukkig was het vrij helder de eerste paar uur dat ik hier was en kon je goed zien hoe de muur over alle verschillende bergen loopt. Na een paar uur trok de winterse mist weer op en kon ik het uitzicht verder wel vergeten. De muur is beslist indrukwekkend. Hoewel een groot deel gerestaureerd is, is ook nog goed te zien dat de muur duidelijk te lijden heeft onder de tijd.

Om bij de Chinese muur te komen moest ik behoorlijk stevig onderhandelen met een chauffeur. Ze vragen hier veelal het dubbele van wat je eigenlijk moet betalen. Gelukkig heb ik de prijs nog behoorlijk omlaag kunnen halen, maar het is heel moeilijk om in te schatten wat een redelijk bedrag is. Alles is hier zo goedkoop, maar met de normale prijzen is het vaak zelfs spotgoedkoop, dus het is gewoon een kwestie van kijken hoe ver je kan gaan en hopen dat je niet teveel betaald, hoe goedkoop het ook is...

Na vijf dagen Beijing begon mijn volgende avontuur. De trein van Beijing naar Xian. Ik had hier een hardsleeper geboekt, omdat het een nachtrit is die zo'n 12 uur duurt. Ik ontmoet in de trein een chinese jongen die me helpt om een aantal chinese woorden te leren. Gelukkig is zijn engels wel redelijk goed, wat van weinig mensen hier te zeggen is. Het is echt handen en voetwerk... De uitspraak van de chinese woorden is best lastig, maar ik probeer in elk geval een aantal basiswoorden onder de knie te krijgen.
De bedden in de trein zijn verrassend comfortabel. Het is ook gewoon fijn dat je in de trein stapt, even een sociaal praatje houd en vervolgens gaat slapen. Als je weer wakker word ben je dan al op de plaats van bestemming! Lekker handig!

In Xian heb ik het Terracotta Leger bezocht. Was wel leuk om gewoon de orginele plaats te zien waar ze ontdekt zijn en hoe ze hier gewoon in de grond staan. En men nog druk bezig is om de rest van het leger uit te graven en te restaureren.

Vervolgens ben ik van Xian met de trein in 17 uur naar Chengdu gereist. Hier heb ik de Giant Panda bezocht in een Breeding Center vlak bij de stad. Echt schattige beesten. Mooi om te zien. De kans dat ik ze hier in het wild tegen kom is een stuk minder, aangezien ze ernstig bedreigd zijn. Er leven maar zo'n 1600 Giant Panda's in het wild. En China is behoorlijk groot, dus dat is niet veel voor zo'n oppervlak.

Alle drie de steden die ik heb bezocht zijn echt groot. Ik word af en toe ook moe van de enorme mensenmassa's en ben nu toch wel klaar om de natuur weer op te zoeken. In Beijing heb ik een chinese jongen ontmoet in het hostel die mij een aantal plaatsen heeft aangeraden om te bezoeken in China. In de buurt van Chengdu moet het Nationale Park Jui Zhai Gou zitten. Bij navraag blijkt dit nog zo'n 12 uur met bus verwijderd te zijn. Met vliegtuig gaat het sneller, maar dat is ook tien keer zo duur. Dus stap ik maar in de bus voor een lange rit. Dit blijkt echter wel een van mijn mooiste busritten ooit te zijn. Tussen de bergen, langs de rivier en door de kleine bergdorpjes. Het uitzicht is vaak ontzettend mooi. Als we hoger de bergen in gaan, zien we ook veel sneeuw en ijs liggen. Het is hier dan ook best behoorlijk koud.. Maar het is wel droog, dus je moet je gewoon warm aankleden en dan kom je de dag prima door.

In Jui Zhai Gou zijn de meest mooie meren te vinden. In een bijzonder mooie helderblauwe kleur. In het water word het landschap om je heen mooi weerspiegeld. Daarnaast hebben ze ook een aantal indrukwekkende watervallen. Echt enorm lange watervallen. Heel mooi om te zien! Waarschijnlijk waren ze een aantal maanden eerder nog indrukwekkender, net na de regenmaanden juli en augustus. Hoogseizoen voor dit nationale park is dan ook september/oktober. Voordeel in deze tijd van het jaar is dat de entreeprijs goedkoop is. In het hoogseizoen betaal je drie keer zoveel om het park binnen te komen. Nadeel is echter dat veel wandelpaden afgesloten zijn, echt leuk wandelen is dan ook moeilijk. Om alle meren en watervallen te zien moet je ook wel gebruik maken van de bussen in het park, want het park heeft zo'n 100 km aan wegen. Het is zeker heel mooi om te zien. Ben blij dat ik toch de moeite heb genomen om dat hele eind met de bus hierheen te reizen.

Nu ben ik weer terug in Chengdu en bereid me voor op mijn laatste twee weken China. Onderweg krijg ik veel tips van andere reizigers, dus ik wijzig mijn plannen dan ook contstant, ik hoef er tenslotte alleen maar voor te zorgen dat ik de 18e in Hong Kong ben voor mijn vlucht... Zolang ik maar in de goede richting blijf reizen, komt het best goed! Richting het zuiden is het als het goed is ook wat warmer. Hoewel ik nu toch ook wel kan genieten van de winterse landschappen en temperaturen hier! Meestal zweeft de temperatuur tussen de 0 en de 10 graden, dus dat is met een warme jas, best uit te houden!

Verder is het qua eten ook prima hier. Voor zo'n 2 tot 4 euro kan je al een prima maaltijd krijgen. Veelal is het rijst met een of twee bijgerechten die je zelf kun kiezen. Op straat zijn er verder ook vele soorten eten te verkrijgen. Verhongeren is hier dus beslist niet noodzakelijk!

China is beslist een interessant land om in te reizen. De winter is misschien niet de aangewezen periode, maar het is beslist nog een prima tijd om te reizen. Voordeel is dat er nu weinig toeristen zijn en ik dus ook niets van tevoren hoef te plannen. De hostels hebben nog genoeg bedden vrij en ook in de bus en trein is het vaak nog wel makkelijk om een plaatsje te boeken.

Ik hou het hier maar weer even bij! Tot snel!

Heel veel liefs,

Olga

  • 05 December 2009 - 10:07

    Nadine:

    Prachtige foto's wat is het daar mooi zeg.
    Jeetje Olga ik ga jouw verhalen wel missen hoor straks. Geniet van je laatste weekjes.

    x

  • 05 December 2009 - 14:02

    Papsd Mams Geert :

    super weer die fotos ,vooral de panda is schattig en een mooi verhaal weer hoor Olga geniet nog maar even van de laatste 2 weken en dan op naar het rustige drenthe waar het ook prachtig is
    dikke knuffel van ons

  • 05 December 2009 - 17:37

    Lonneke:

    Hoi Olga,

    Het duurde even, maar hierbij dan toch weer een berichtje van mij!

    China lijkt me ook echt een mooi land om doorheen te reizen.

    Volgens mij was het verschil tussen het westerse Australie en het Aziatische China erg groot.

    Hong Kong zit daar dan tussen in. Denk dat je dat ook erg leuk zal vinden!

    Nou nog veel plezier de laatste dagen en geniet ervan zolang het nog kan.

  • 06 December 2009 - 20:36

    Judith:

    Hoi Olga!

    mooie verhalen en foto's! Veel plezier nog je tijdens je laatste lootjes..(jaja het is 5 december vandaag>> sinterklaas is in t land) maar geniet er nog ff van! liefs juud

  • 07 December 2009 - 11:42

    Ingrid:

    Geweldige foto olga!! Niet te geloven, zulke blauwe meren!
    Nou we zien je binnen kort weer.
    Geniet ervan en tot snel.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olga

2 maanden backpacken in Oost Afrika. Lekker wildlife spotten, wandelen en genieten. Ik heb er zin in!

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 116524

Voorgaande reizen:

29 Januari 2017 - 31 Maart 2017

Oost Afrika - Kenia, Oeganda en Tanzania

15 November 2014 - 14 December 2014

Chili

28 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Canada

05 Januari 2009 - 18 December 2009

Australië, Nieuw-Zeeland & China

Landen bezocht: