De laatste lootjes alweer - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Olga Hoving - WaarBenJij.nu De laatste lootjes alweer - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Olga Hoving - WaarBenJij.nu

De laatste lootjes alweer

Door: Olga

Blijf op de hoogte en volg Olga

17 December 2009 | Hong Kong, Hong Kong

Hallo allemaal!!!

Sorry, mijn laatste update was in mijn enthousiasme een beetje lang geworden... Ik zal proberen het nu wat korter te houden ;)

Mijn laatste weekjes China zitten er inmiddels ook al weer op! Gaat snel de tijd! Morgen stap ik al weer op het vliegtuig terug naar Nederland!

De afgelopen weken in China heb ik de grote steden wat meer gemeden en kleinere plaatsen en nationale parken opgezocht. Na Chengdu heb ik als eerste de Giant Buddha in Leshan bezocht. Deze Buddha heeft oren van wel 7 meter lang en zijn teennagel is ongeveer net zo groot als ik... Als je daar onderaan dat grote beeld staat is het dan ook best indrukwekkend. Het heeft notabene bijna een eeuw geduurd voordat de hele Buddha uit de rots gehouwen was.

Na deze toeristische trekpleister heb ik de rust van de Emei Shan opgezocht, een heilige berg, hier in het oosten van China. Ik heb hier een 3-daagse wandeling gemaakt. 2 dagen om naar de top van de berg te komen op zo'n 3077 meter. De hele weg bestaat uit trappen. Ik wil niet weten hoeveel traptreden ik op en af heb gelopen in die drie dagen. De winterse mist die af en toe optrek maakte het moeilijk ver te kijken, maar toen ik boven de 2000 meter kwam veranderde het landschap in een mooie winterse sfeer met compleet bevroren takken en bladeren. Een mooi gezicht.
Op de berg wonen ook een goed aantal brutale apen, net of je in de apenheul loopt, ze willen graag even in je zakken voelen of je nog wat bij je hebt. Ik had dus ook al snel een aap aan mijn broek hangen.. En hoe krijg je die weer van je af... Gelukkig een goed aantal oppassers die dan dreigend aan komen lopen met een bamboestok...
Het was een heerlijke wandeling. De laatste lootjes waren erg zwaar, maar ik ben toch netjes in twee dagen boven gekomen. De derde dag naar beneden was een makkie. Mijn spieren hadden hier echter nog wel het nodige over te zeggen, dus ik heb een behoorlijk aantal dagen daarna met spierpijn rondgestrompeld.

Na de Emei Shan ben ik naar Lijiang gereist. Een treinrit van zo'n 12 uur, plus een busrit van 8 uur verder en dan ben ik weer op de plaats van bestemming. Dit is echt een bijzonder mooie plaatsje. Het oude centrum bestaat uit sfeervolle oude gebouwen, vol leuke souvenirswinkels, waar je overal kan zien hoe alle lokale producten gemaakt worden. De sjaals worden voor je ogen geweven. T-shirts beschilderd, houtwerken worden uitgehakt. Echt een heerlijk plaatsje. Ik heb hier lekker rondgestrompeld met mijn oververmoeide benen.
Ik wou hier een 3-daagse wandeling door de Tiger Leaping Gorge maken, maar dat heb ik maar even aan me voorbij laten gaan....

Dus stap ik weer op de bus voor een rit van 8 uur, gevolgd door een treinrit van zo'n 19 uur en nog een busrit van 1,5 uur om vervolgens in Yangshuo aan te komen. Heerlijk dat je gewoon 's nachts kan reizen en lekker comfortabel in de trein kan slapen.. Scheelt een hoop tijd als je zulke grote afstanden af moet leggen.
Yangshou is ook een lekker klein plaatsje. Overzichtelijk en mooi omringd door de vele bergen en rivieren. Ik heb hier heerlijk relaxed rondgewandeld en gefietst in de omgeving. Vooral de landschappelijke scenes zijn erg mooi. Mensen die hun ossen vooruit drijven of een hele horde ganzen. Of gewoon op een veld vol kippen passen. De omgeving hier is echt heel mooi en de mensen zijn erg vriendelijk.

Na Yangshou neem ik de nachtbus naar Shenzen. In de nachtbus hebben ze hier echt bedden. Wel een beetje kort, maar toch comfortabeler dan slapen in een stoel. Bij Shenzen (grensplaats) steek ik over naar Hong Kong. En neem een trein naar de stad. Hier struin ik aardig wat guesthouses af, voordat ik een goedkope dorm heb kunnen vinden. Echte hostels hebben ze hier niet veel in Hong Kong.
Hong Kong is een stad met vele neonlichten en reclameborden. Lekker druk. Op aanraden van andere reizigers die ik onderweg ontmoet heb ga ik naar Victoria Peak, om het uitzicht over de stad te bewonderen. Voor de rest heb ik lekker relaxed eiland gehopt tussen Kowloon, Hong Kong en Lantau eiland. Lekker veel op de veerboot gezeten en van alle uitzichten genoten en nog een enkele markt afgestrompeld.
Hong Kong is duidelijk veel duurder dan de rest van China. Prijzen is zo nu en dan even flink schrikken.

Ik heb wel genoten van mijn reis door China. Veel vermoeiender dan reizen in Australie, maar zeker een interessant land. Alleen echt enorm groot, waardoor ik veel tijd in bussen en treinen heb doorgebracht. Maar het is vooral een heel mooi land.

Nu mijn laatste avond alweer en over zo'n 6 uur moet ik alweer inchecken voor mijn vlucht naar Londen. Dus voor je het weet sta ik weer bij jullie voor de deur! Daar kijk ik nu zeker al weer naar uit!

Tot gauw!

Veel liefs, Olga

  • 17 December 2009 - 16:17

    Nadine:

    Gek he om dan ineens het laatste bericht te schrijven..Goede reis terug.x

  • 17 December 2009 - 19:45

    Marijke:

    Hey Olg,

    Klinkt als een hele mooie en bijzondere afsluiting en van een hele mooie en bijzondere reis! Ben trots op je dat je dit toch allemaal maar gedaan hebt! En ik ben nog veel blijer dat we elkaar vast binnenkort snel zien!!!!!!!!!!!! :)

    Liefs, Marijke

  • 17 December 2009 - 20:07

    Pieter, Britt & Luuk:

    Tjonge, wat heb je een hoop meegemaakt het afgelopen jaar! Wel jammer dat we nu geen reisverslagen meer van je kunnen lezen... Maar VEEEEl leuker nog dat we ze nu in het echt aan kunnen horen!!!!!!!! Tot snel!!!
    Dikke knuffel!

  • 17 December 2009 - 20:15

    Judith:

    hoi olga!

    leuk dat je laatste weken nog zo mooi zijn geweest! veilige en goede reis terug! groetjes uit een snotterig bed in den haag. (jaja de griep heeft toegeslagen..:S)

  • 17 December 2009 - 22:45

    Ingrid:

    He olga!

    Dit was dan je laatste verhaal. Het was allemaal even boeiend tot het laatste woord!
    Gelukkig zien we je morgen weer. Dan zul je zien in welke weersomstandigheden wij leven ;) Haha

    Groetjes Ingrid

  • 18 December 2009 - 07:17

    Herma:

    Hey Olga,

    Wat geweldig om dat allemaal te zien!! En wat fijn dat je weer back to holland komt! Wens je een goede reis. xxx

  • 18 December 2009 - 08:32

    Wendy:

    Onvoorstelbaar hoe snel een jaar kan gaan, maar ook maar goed, want dat betekent dat het eigenlijk niet zo lang heeft geduurd dat je er niet was. Ik ben blij voor jou dat je zo'n mooie reis hebt gehad, maar ik ben nog veel blijer voor ons allemaal dat je straks gewoon weer in Nederland bent! Veilige reis terug en tot gauw!

  • 18 December 2009 - 13:41

    Paps Mams En Geert :

    ha olga ,ook een mooie tijd in china gehad zo te lezen , wij stappen zo in de auto op weg naar schiphol om ons wiggie weer op te halen, want het is mooi geweest
    nu maar weer genieten in drenthe en dat gaat zeker goed komen

    dikke knuffel van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olga

2 maanden backpacken in Oost Afrika. Lekker wildlife spotten, wandelen en genieten. Ik heb er zin in!

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 116523

Voorgaande reizen:

29 Januari 2017 - 31 Maart 2017

Oost Afrika - Kenia, Oeganda en Tanzania

15 November 2014 - 14 December 2014

Chili

28 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Canada

05 Januari 2009 - 18 December 2009

Australië, Nieuw-Zeeland & China

Landen bezocht: