Greetings from Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Olga Hoving - WaarBenJij.nu Greetings from Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Olga Hoving - WaarBenJij.nu

Greetings from Melbourne

Door: Olga

Blijf op de hoogte en volg Olga

19 Februari 2009 | Australië, Melbourne

Hello everybody!

De tijd vliegt echt voorbij. Het is al meer al twee weken geleden sinds mijn laatste bericht, dus hoog tijd voor een update!

Even kijken waar is was gebleven...

Port Stephens
Na hier mijn verjaardag gevierd te hebben. Heb ik hier nog een dag gerelaxed en een dag een fiets gehuurd om langs de kust te fietsen, naar een uitzichtspunt te wandelen en vervolgens door het nationale park terug te fietsen. Helaas waren er echter geen fietspaden in het nationale park en was het dan ook echt een ramp om daar doorheen te komen. Ik was uiteindelijk net op tijd terug om mijn bus naar Newcastle te halen. Ben in de bus gelijk in slaap gevallen na mijn inspannende fietstocht!

Newcastle
Aangekomen in Newcastle heb ik mijn toevlucht weer tot het YHA hostel gezocht. Deze bevallen mijn het beste en je kan een aantal nachten inkopen waardoor je uiteindelijk maar 12 euro per nacht kwijt bent.
In Newcastle was een bijkomend voordeel dat het hostel vanalles organiseerde. De eerste avond een gratis bingo met sausage sizzle (broodjes worst), de tweede avond zoveel pizza als je kunt eten voor 3 euro en de derde avond een gratis BBQ (lees: worst met brood en salade). Was wel goed geregeld.
Newcastle zelf staat vooral bekend om zijn stranden. Ik heb hier door het centrum gewandeld en gelezen over de geschiedenis van Newcastle en tevens heb ik een dagtocht geboekt. Ik heb een wijntour naar de Huntervalley gedaan. Gelijk na het ontbijt al aan de drank! In totaal hebben we vier wijngaarden bezocht. Na twee voelde ik hem al zitten... Daarna gingen we gelukkig eerst nog kaas proeven en een lunchstop maken. Was echt een hele leuke tour!

Batemans Bay
Plan was om na Newcastle naar Canberra te gaan, maar omdat ze hoge temperaturen hadden voorspeld richting de 40 graden, dacht ik dat het verstandiger was om bij zee te blijven. Ik heb daarom voor Batemans Bay gekozen, wat ter hoogte van Canberra ligt, waardoor ik daarna makkelijk naar Canberra kan reizen. De YHA daar was een caravan park. Bij aankomst kreeg ik gelijk een upgrade! Ik mocht in een double room slapen, wat in dit geval betekende dat ik mijn eigen caravan had met een heerlijk tweepersoonsbed!!! Echt super!
In Batemans Bay is verder niet al te veel te doen. Ik heb daarom wat aan het strand gerelaxed. Ook niet verkeerd! Ik wou graag naar Pebly Beach, waar volgens zeggen ook kangaroos op het strand zijn, maar helaas zat dat er niet in, omdat er geen tour ging op de dag dat ik daar was. Na twee nachten was het weer tijd om verder te trekken naar Canberra.

Canberra
Ik was al gewaarschuwd dat Canberra niet echt veel te bieden had, maar ik wou er ondanks dat graag heen. Aan alles is hier te zien dat de stad nog relatief nieuw is. Ik heb samen met een ander Nederlands meisje een dag rondgelopen in Canberra. Ben naar het New Parliament House, National Gallery, Ambassadewijk en het War Memorial museum geweest. Echt een cultureel dagje. het War Memorial was uiteindelijk het interessantst. Wel grappig om het verhaal van de oorlog vanuit Australisch oogpunt te lezen.
Na al dat culturele gedoe ben ik Mount Ainslie opgeklommen vanwaar je een mooi uitzicht over Canberra hebt. Dag twee in Canberra heb ik wat oude gebouwen bezocht, die er al stonden voordat de stad gebouwd werd. Daarna was het al weer tijd om de bus te pakken richting Cooma.

Cooma
Cooma was een verplichte tussenstop op de weg naar Thredbo. Omdat Thredbo alleen met schoolbussen te bereiken is in deze tijd van het jaar, sloot mijn bus niet aan op de schoolbus en vandaar een verplichte tussenstop. De volgende ochtend vroeg weer opgestaan en samen met een duitse jongen de schoolbus opgezocht.

Thredbo
Aangezien het zo lastig te bereiken is, is het ook niet moeilijk voor te stellen dat Thredbo redelijk uitgestoreven overkomt. Het is een plaatsje in de Snowy Mountains en leeft waarschijnlijk helemaal op als de sneeuw komt in de winter. In de zomer kun je er goed wandelen, maar gaan er geen reguliere bussen die kant op. We waren al om 10 uur in Thredbo, omdat de schoolbus zo vroeg vertrekt, dus konden we gelijk beginnen aan de klim naar de top van Australie's hoogte bergtop Mount Kosciuszko. Thredbo ligt om 1390 meter en de top op ruim 2200 meter, dus al met al was dat een aardige klim. Je kunt ook met de stoeltjeslift naar boven, maar sportief als wij waren wilden we dat deel ook klimmen. Het was echt mega steil, dus elke twee meter moest ik zo ongeveer op adem komen... Na anderhalf uur was ik echt bovenaan de stoeltjeslift aangekomen en klaar voor de 6,5 km wandeling naar de top. Het was helaas heel mistig. Klaarde onderweg nog aardig op en toen had ik goed zicht, maar op de top was alles helaas weer in dichte mist gehuld. Maar ik heb op de top gestaan! Daarna weer helemaal naar beneden gelopen naar het dorp.
Ook de volgende dag heb ik een een goede wandeling gemaakt van ongeveer 16 km. Alleen bij het restaurant aan de top van de stoeltjeslift ben ik mensen tegengekomen, voor de rest was er geen ziel te zien. De eerste paar honderd meter van de wandeling waren er echt heel veel bordjes te vinden, maar op een gegeven moment heb ik wel twee uur gelopen zonder bordjes tegen te komen. Na een uur begon ik enigzins te twijfelen of ik nog wel goed ging, na anderhalf uur was ik er bijna van overtuigd dat ik een afslag gemist moest hebben, maar na twee uur bleek dat ik nog gewoon op de goede route zat. Lekker veel gewandeld hier dus. De volgende ochtend weer met de schoolbussen terug naar Cooma gegaan om daar de bus naar Lakes Entrance te pakken.

Lakes Entrance
De meren en de zee geven hier een heel mooi uitzicht, maar voor de rest is er echt niets en dan ook niets te doen! Ook hier heb ik weer lekker rondgestapt. De wind waaide te hard om lekker aan het strand te kunnen liggen of te gaan kanoen, dus heb ik de boel maar weer met de benenwagen verkend. Na een dag besloot ik de volgende dag de bus van 7 uur in de ochtend te pakken om naar Melbourne te gaan.

Melbourne
Aangekomen in Melbourne bleek het niet zo eenvoudig te zijn om een hostel te vinden, maar na een aantal telefoontjes heb ik toch een slaapplaats gevonden (gewoon in een hostel!). Ben 's avonds al eerste naar de Moonlight Cinema geweest. Een heerlijk bioscoopavond in de openlucht in de Botanical Gardens. Hier draaiden ze de klassieker Breakfast at Tiffany's. De film begon rond half negen toen de zon onderging. Echt heel leuk en een gezellig sfeertje.
De volgende dag heb ik weer lekker cultureel gedaan. Ik heb wel bijna vier uur rondgedwaald in het Old Melbourne Goal museum, waar vanalles te vinden is over de geschiedenis van de gevangenis en je ook zelf nog even opgesloten kunt worden om te ervaren hoe dat ongeveer is....
Daarna heb ik nog een rondleiding gedaan in het Parliament House in Melbourne. Gevolgd door een kijkje in St. Patricks Cathedral. Daarna heb ik mezelf op een pizza getrakteerd en een bioscoop avond (He's just not that into you!)
De volgende dag heb ik mijn culturele tocht vervolgd met een bezoek aan Cooks Cottage, waar de ontdekker van Australie heeft gewoond en wat is overgebracht uit Engeland. En ook heb ik een bezoek aan het Immigration Museum gebracht waar verhalen te lezen zijn van mensen die naar Australie geemigreerd zijn. Was ook heel interessant! Daarna was het alweer tijd om de bus naar Cowes, Phillip Island te pakken.

Phillip Island
In phillip island heb ik me laten verleiden om de koalas op te gaan zoeken in het Koala Conservation Centre. Ze zijn echt super schattig en ze leven hier een redelijk natuurlijke omgeving, dus is niet echt een dierentuin idee. Je hebt hier ook een heel stuk land waar Kangaroos is de bush rondlopen. Ik heb hier een paar Wallabies kunnen spotten. Was ook echt gaaf. Toen ik daarna in een nationaal park achter het centrum ging wandelen bleken daar ook aardig wat Wallabies in de natuur rond te huppelen. Als je maar stil genoeg bent dan komen ze vanzelf voorbij gehuppeld. Echt gaaf! 's avonds ben ik naar de Pinguin Parade geweest, waar de meest schattige kleine pinguins uit zee komen om naar hun nest te gaan. De pinguins zijn ongeveer net zo klein als de meeuwen die ze staan op te wachten aan het strand. Was echt een heel bijzondere ervaring!!
De volgende ochtend weer terug gegaan richting Melbourne.

Melbourne
Vanochtend weer aangekomen in Melbourne heb nu een hostel in St Kilda's geboekt aan het strand, in plaats van in het centrum van de stad. Vandaag was een praktisch dagje. Trips regelen, was doen en nu zit ik achter het internet voor een update voor jullie!

Morgen ga ik een tour over de Great Ocean Road doen en overmorgen vlieg ik naar Tasmanie om daar een week door te brengen. Als ik daarvan terugkom is het al weer tijd voor Nieuw Zeeland! Zoals je leest, ben ik lekker druk met reizen. Heb het nog steeds prima naar mijn zin!

Ik heb verder geen last van de bosbranden hier en de overstromingen in het noorden zijn helemaal ver bij mij vandaan. Ik geniet hier gewoon van een heerlijk zomers zonnetje! Alleen in Thredbo heb ik een paar koude dagen gehad, daar was het maar rond de 4 graden. Maar hier in Melbourne schijnt de zon in elk geval nog steeds volop!

Ik mis jullie allemaal heel erg!!!
Lonneke komt me eind april opzoeken om een paar weken samen met mij te reizen! Gezellig!

Verder geen nieuwtjes. Verhaal is zo volgens mij ook wel lang genoeg....

Heel veel liefs en knuffels,

Olga


  • 19 Februari 2009 - 15:08

    Ingrid:

    He Olga,

    Zo te horen en te zien, gaat alles goed met je!
    Ik ben blij dat je nu ook de foto's op de site hebt gezet (net als de vorige keer), dat maakt het verhaal wat levendiger en leuker:) Hoe gaat het communiceren daaro, spreek je nu vloeiend engels?

    Als je weer thuis bent dan kunnen we je op geven voor de wandel4daagse ;) haha

    Hiero gaat het ook goed, k'ben as. zaterdag jarig en we gaan met een stel naar tea time voor een high tea...Daar heb ik wel zin in! Morgen ga ik met mijn zus en moeder en nog wat kennissen naar de negen maanden beurs en de huishoudbeurs. Lekker hollands, haha

    Nou meis nog veel plezier daar!

    Liefs Ingrid

  • 19 Februari 2009 - 16:27

    Marijke:

    Hai lieve Olga,

    Blij om van je te horen!! Heb een australische collega die alleen maar over die fik daar aan het praten is!
    Jij vermaakt je inderdaad prima!! Heerlijk :) Hier in Nederland alles vies, nat en koudt :( Maar goed, nog even volhouden en dan zal het hier ook hopelijk snel voorjaar zijn! Hier gaat verder alles goed. Zal je snel keer een email sturen!

    Liefs van mij

  • 19 Februari 2009 - 17:26

    Judith:

    hee olga!

    lekker sportief bezig met al die wandelingen van je! ben benieuwd wat voor kuiten jij hebt aan het eind van het jaar ;) maar leuke verhalen hoor en fotos maakt t extra leuk! al veel leuke mensen ontmoet trouwens? volgens mij heb je t wel gezellig! leuk! kijk uit naar je volgende verhaal! groetjes en liefs uit het druilige en koude nederland! :) xxx judith

  • 19 Februari 2009 - 21:16

    Harma:

    Ja, dat is wel genieten daar, zo te lezen! Nou wij vermaken ons ook prima hier in het zoals hierboven beschreven, druilerige Holland! Maar wat cool man, waar je mee bezig bent. Die foto's zijn super-leuk, vooral dat Koalabeertje! Ben benieuwd of je de Tasmanian Devil nog gaat spotten! Nou dat vernemen we wel weer in de volgende nieuwsbrief. Doe rustig aan en pas goed op jezelf. Groetjes uit HR.

  • 19 Februari 2009 - 21:40

    Paps En Mams :

    Ha Olga
    het is wel echt super wat je allemaal gedaan hebt zeg "de slang" dat je dat durft !!!!!!!!!!! leuke fotos , en je krijgt al een mooi bruin kleurtje
    liefs van ons xxx

  • 21 Februari 2009 - 07:46

    Gijs En Alma:

    He zussie,

    Zo te lezen vermaak je je eigen prima daar. Je bent je in iedergeval goed aan het voorbereiden voor de Nijmeegse vierdaagse. Dat is straks een makkie voor jou.
    Hier zijn we vandaag begonnen met het uitgraven voor de fundering van de schuur. Dus we zijn begonnen! Als alles mee zit ben ik deze zomer uit de zooi buiten.
    Nou meid vermaak je eigen lekker daar.

    Groeten,

    Gijs en Alma

  • 22 Februari 2009 - 14:45

    Mel:

    Hi mate!

    Oh wat een heerlijke verhalen allemaal, super man! Je wandelt ook flink wat af zo te lezen.
    Tasmanie is ook errug prachtig, ze noemen het ook wel 'Little New Zealand'. Als je daar bent moet je echt de Tasmaanse appelwijn proeven, die is namelijk heerlijk!
    Meid, heeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier, geniet ervan!
    Kus, Mel

  • 24 Februari 2009 - 16:27

    Britt:

    Hey 'O'tje!
    Wat klinkt het gaaf allemaal zeg! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Nog een beetje leuke mensen ontmoet verder?
    Miss you!
    Dikke knuffels van ons!

  • 24 Februari 2009 - 16:28

    Nadine:

    Aaah sint kilda pas op voor de bedbugs daar ;)

    Maar je bent inmiddels alweer weg als het goed is.

    X

  • 24 Februari 2009 - 16:29

    Britt:

    En een kusje van Kinky! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olga

2 maanden backpacken in Oost Afrika. Lekker wildlife spotten, wandelen en genieten. Ik heb er zin in!

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 116531

Voorgaande reizen:

29 Januari 2017 - 31 Maart 2017

Oost Afrika - Kenia, Oeganda en Tanzania

15 November 2014 - 14 December 2014

Chili

28 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Canada

05 Januari 2009 - 18 December 2009

Australië, Nieuw-Zeeland & China

Landen bezocht: