Heerlijk genieten in zuid west Oeganda - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Olga Hoving - WaarBenJij.nu Heerlijk genieten in zuid west Oeganda - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Olga Hoving - WaarBenJij.nu

Heerlijk genieten in zuid west Oeganda

Blijf op de hoogte en volg Olga

06 Maart 2017 | Oeganda, Masaka

Hi allemaal,

Fijn om al julie reacties op mijn reisverslagen te lezen. Hier weer een verslag over mijn laatste weken in Oeganda.

Ik heb een zesdaagse wandeling gemaakt in de Rwenzori Mountains, mountains of the moon. Ik heb gekozen voor de Kilembe Trail. Even met een gids gebabbeld of ik eventueel een achtdaagse tocht zou doen, daar komt echter meer techniek bij kijken en de zesdaagse kan ik gewoon wandelen, dus besluit toch die te doen.

Ik krijg een gids mee en dragers voor mijn grote backpack en het eten. We slapen in hutten, dus alleen de slaapzak gaat mee, tent en slaapmat niet. De backpack voelt vele malen lichter daardoor dan tijdens mijn andere meerdaagse tochten. Voel ik mij even lui als die dan ook nog door iemand anders voor mij gedragen word... Maar we gaan aardig de hoogte in, dus misschien wel goed als ik niet alles zelf hoef te dragen. Uitiendelijk blijkt dat er vijf dragers en een gids mee gaan. Zes mensen aan het werk geholpen, omdat ik even een weekje wil wandelen. Ze lijken blij te zijn om werk te hebben, daardoor voel ik me een beetje minder schuldig, maar de dragers hebben echt zware zakken bij zich.

Het hostel vanaf waar ik begin, ligt op ongeveer 1500 meter. Mijn hoogste doel in de Weismann Peak op 4620 meter. Dat word dus aardig klimmen. De eerste dag loopt door het regenwoud. Gaat redelijk goed, het is alleen een beetje warm. Genieten van de mooie rivier waar we langs lopen en een mooie kameleon gespot. Niet door mij, want ik kijk vooral druk waar ik mijn voeten neer moet zetten en kijk alleen om me heen als ik stil sta. We eindigen de dag met een klim naar ons eerste kamp Sine hut op 2596 meter. Daar mag ik vervolgens gaan chillen, want alles word voor me gedaan. Thee staat klaar en eten word voor me gekookt. Echt wel effe wennen..

De tweede dag klimmen we verder omhoog, vandaag beginnen we met een stijle klim. De spieren klagen echter niet, dus die zijn al lekker opgewarmd. Nog een beetje regewoud en daarna door de bamboo zone en de heather zone. Mooie verschillende landschappen. Na 5 a 6 uur wandelen komen we bij het volgende kamp, Mutinda op 3688 meter.

Dag 3 is gelukkig een rustige wandeling, want mijn maag is helaas niet blij. Vooral bij de geur van het vlees niet, dus misschien maar even vegetarier worden de rest van de trip. Geluukig is deze dag zonder al teveel klimmen en het heeft niet veel geregend, dus de modder die vandaag de uitdaging moest vormen door drassige gebieden valt heel erg mee. Netjes de regenlaarsen aangedaan deze dag, maar heel erg nodig waren ze nog niet. Eindpunt deze dag is Bugata camp op 4062 meter.

Dag 4 is de dag om de Weismanns Peak te beklimmen. Ik dacht echt dat ik nooit boven zou komen. De dag al begonnen met hoofdpijn en wakker worden met een super droge keel. Mijn pannekoek ontbijt met moeite naar binnen gewerkt en vervolgens aan de klim begonnen. 3,5 a 4 uur klimmen, klimmen en nog eens klimmen, niet zozeer over paden, maar de laatste helft vooral over rotsen. Heel wat adempauzes nodig gehad onderweg. En mijn beloning aan de top was een mooie koude mist zonder uitzicht...... Maar gelukkig onderweg al mooie uitzichten gehad. Vervolgens weer terug naar Bugata camp voor de nacht.

Dag 5 word een stevige wandeldag, het heeft gisteravond flink geregend dus de afdaling gaat vandaag gepaard met flink veel modder. Regenlaarzen zijn dus niet overbodig. Van de Alpine zone gaan we terug de heather zone in, waar gelijk veel meer groene bomen, dieren en planten te zien zijn. We slaan een camp over en na een kleine 8 uur komen we op ons laatste camp Samalira aan op 3170 meter. Ik hoop op deze hoogte weer wat minder last van hoofdpijn te hebben in de ochtend. Ik kom erachter dat mijn slaaphonk nogal een spinnennest blijkt te zijn.... Toch even een andere uitgezocht, anders doe ik echt geen oog dicht vanavond.... En mijn slaapzak dicht gemaakt met het muggennetje dat erop geritst kan worden, zodat ik toch heerlijk heb kunnen slapen!

Dag 6 alweer, de laatste loodjes. Een flinke afdaling, helaas veelal stijl en modderig in het begin. We dalen weer af door de bamboo zone, naar het regenwoud en testen de knieeen weer even flink tijdens de afdaling. Nog een nieuwe apensoort kunnen spotten, de l'hoest apen, een mooie regenworm en een mannetjes kameleon met hoorntjes. Zo kan ik de tocht mooi afsluiten vandaag.

Volgende bestemming is een safari in Queen Elizabeth. Terug in Kasese blijken er helaas geen andere backpackers te zijn, dus uiteindelijk besluit ik om een 1 daagse safari te doen, in plaats van 2 dagen. Ik ga een game drive doen in Isasha, in het zuiden van het nationale park, wat bekend staat om zijn boom klimmende leeuwen.
Onderweg maken we nog een stop bij de evenaar en bij een vissersdorp waar ze de buit net binnen halen en de netten weer op orde maken voor de volgende vangst.
Helaas is het niet super warm vandaag en zijn de bomen allemaal leeg, geen leeuw te zien. Gelukkig kan ik wel de topi's en hyena's toevoegen aan mijn lijst van gespotte dieren.

Ik besluit gelijk door te reizen naar Buhoma. Hier vind ik een mooie plek voor mijn tent vlakbij de ingang van Bwindi Impenetrable National Park. Hier ga ik kijken of ik een deze dagen de Berggorilla tracking kan doen. Gelijk de volgende dag kan ik al beginnen, hoef alleen maar effe 600 dollar neer te tellen... Ik track een groep die niet ver weg is, dus na een half uur zien we de eerste al. De groep bestaat uit zeventien leden, met een 5 maanden oude baby als de jongste telg. Echt super cool om deze beesten van dichtbij te bekijken. Heel gaaf! We brengen ongeveer een uurtje bij ze door en dan laten we ze weer met rust. Zo dichtbij geweest, soms lopen ze echt nog geen meter bij je vandaan.

Vervolgens tijd voor een relax bestemming. Ik reis verder naar Lake Bunyonyi in het zuiden van Uganda. Niet makkelijk met openbaar vervoer, dus word het een dure special hire (prive taxi). Ik kies een accomodatie op een van de vele eilanden hier, Itambira is mijn keuze met backpackers paradijs Byoona Amagara. Met de motorboot een mooi tochtje hiernaartoe. En vervolgens lekker genoten van mooie uitzichten, boekje gelezen en mijn vogel fotografie verder geoefend. Ik heb me nog even laten verleiden om een heuvel op het vasteland te beklimmen voor een mooi uitzicht over het meer en de eilanden, maar verder heerlijk niets gedaan. Stikt hier overigens wel van de Nederlanders, had zowaar aardig wat andere reizigers ontmoet op deze plek.

Nu voor een nachtje in Masaka, vanwaar ik morgen de grens naar Tanzania over wil gaan.

Veel liefs,

Olga

  • 06 Maart 2017 - 18:17

    Alma:

    He zussie!!

    Wat heerlijk dat je zo geniet van je reis!! Mooie klim heb je er weer opzetten en lekker dat ze je zo "verwend" hebben door je spullen te dragen en voor je koken! Mooie fotos heb je weer gemaakt! Nou veel plezier in tanzania!!

    Groetjes van oms

  • 06 Maart 2017 - 18:39

    Marjan:

    Heej Olga,
    Wouw, wat een mooi reisverslag weer!
    Wat een prachtige natuur en zo afwisselend.
    Nou nog lekker genieten van Tanzania
    Hoop dat het eten verder goed gaat.
    Groetjes Marjan

  • 06 Maart 2017 - 18:39

    Albert Hoving:

    Hallo Olga,

    Dat is dus weer genieten in het mooie Oeganda. Jammer dat je geen backpakkers tegenkomt op jou reis maar misschien in Tanzania meer succes. Blijven genieten want je bent over de helft.

    Groetjes en veel succes.

    Papsy.

  • 06 Maart 2017 - 18:48

    Mams:

    Hallo Dametje

    Petje af hoor !!!!!!!!!!! super gave tocht heb je weer gemaakt ,Ik heb er ook weer van genoten door je verslag en foto's

    Geniet verder van je reis in Tanzania en van de zon

    liefs Mamsie

  • 06 Maart 2017 - 19:50

    Marijke:

    Hi Lady,

    Respect hoor!!!! Wat een mooie tochten maak je. Super leuk ook met de foto's erbij zo. Time flyes inderdaad; geniet!

    X Marijke

  • 07 Maart 2017 - 01:18

    Ingrid:

    Hey Olga,
    Mooi avontuur ben je aan het beleven en wat een prachtige foto's. Die plekken, met hun mooie uitzicht zullen je altijd bij blijven :) Veel plezier!
    Groetjes Ingrid

  • 08 Maart 2017 - 10:41

    Sanne:

    Hi Olga'tje!

    Leuk om je verhaal weer te lezen, wat een avontuur die meerdaagse wandeling! Gaaf die kameleon en nog gaver... gorilla's in het wild! Super zeg! Jammer van de leeuwen, maar je gaat vast nog veel meer dieren zien in Tanzania! Go girl! xx

  • 10 Maart 2017 - 11:26

    Herma:

    Ha Ollie,

    Ik heb je linken gevonden in de email ;)
    Wat een mooi verhaal, en vooral prachtige foto's! Wat een mooie natuur, jammer dat het niet om de hoek ligt....
    Wandel ze nog lekker, en hopelijk kom je dan nog de leeuw tegen. En danders kom je naar limburg, en laat ik je wel een limburgse leeuw zien :)

    liefs XXX

  • 14 Maart 2017 - 22:45

    Harma:

    Hoi Olga,

    Gave foto's weer! Wat een klimpartij! Gelukkig had je die dragers bij je. Die gorilla's......fantastisch!!!
    In Artis ging ik altijd op het bankje bij de gorilla's zitten, geweldig om ze daar te zien ravotten, vooral die kleintjes, maar dat is natuurlijk niets als je ze in het wild ziet. Geniet nog lekker in Tanzania en verras ons met je foto's.
    Liefs Harma. En de groetjes van Dick.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olga

2 maanden backpacken in Oost Afrika. Lekker wildlife spotten, wandelen en genieten. Ik heb er zin in!

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 116449

Voorgaande reizen:

29 Januari 2017 - 31 Maart 2017

Oost Afrika - Kenia, Oeganda en Tanzania

15 November 2014 - 14 December 2014

Chili

28 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Canada

05 Januari 2009 - 18 December 2009

Australië, Nieuw-Zeeland & China

Landen bezocht: