Torres del Paine & Punta Arenas - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Olga Hoving - WaarBenJij.nu Torres del Paine & Punta Arenas - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Olga Hoving - WaarBenJij.nu

Torres del Paine & Punta Arenas

Blijf op de hoogte en volg Olga

12 December 2014 | Chili, Punta Arenas

Lieve allemaal,

In dit gedeelte van Chili is de wind overduidelijk koning. Zonder de wind is het wel gelijk lekker warm, maar met de sterke wind hier koel je snel af en is een wind & waterdichte jas zeker handig!

Met de bus vanuit Puerto Natales naar Torres del Paine gegaan. Onderweg nog even stil gestaan met de bus, maar nadat de chauffeur een paar minuten bezig was geweest startte deze gelukkig weer en komen we even later aan in het nationale park. Hier krijgen we gelijk te horen dat het ´O´ circuit gesloten is. Laat dat nou net degene zijn die ik wilde gaan lopen…… Een hoop slechte tekens in de vroege morgen…. Dan maar een plan B opzetten.
Ik ben met de catamaran naar een startpunt aan de andere kant van het park gegaan in de hoop dat de ´O´ de volgende dag wel open gaat en ik er dan op kan. De eerste dag voel ik zeker de wind die aan mij en mijn volledige bepakking trekt. Na zo´n 4 uur kom in aan op Grey. Luxe is hier dat je zelf een warme douche kunt krijgen een gesloten (dak en vier muren ) kookplaats hebt en je zelfs een winkeltje. Niet echt super back to basics als je daar geen zin in hebt…
Een van de hoogtepunten is deze dag het uitzicht op de Grey gletsjer en de enorme blokken ijs in het water. Voor mij een van de hoogtepunten van de wandeling.
Op dag 2 zit het ´O´ circuit ook nog dicht, dus word plan B om de ´W´ te lopen. Dit blijkt een heerlijke 5 daagse (4 nachten) wandeling te zijn. Veel mooie uitzichten op meren, groene heuvels en besneeuwde bergtoppen. Ik geniet echt elk dag van het wandelen hier. Helaas moest ik wel 3 van de 4 keer een natte tent inpakken. Maar als het regent, is het meestal motregen hier en echt lang duurt het niet, daarna droogt de wind alles super snel weer op.
Onderweg kom je veel dezelfde mensen tegen en je kampeert ook vaak op dezelfde campings, wat voor de nodige gezelligheid zorgt in de avond.
Ik had voor 8 dagen eten mee genomen en lekker pasta en noodles gegeten en snacks voor ontbijt en lunch. Ideaal wandeldieet!
Aangezien niet te beschrijven is hoe mooi het hier is, absoluut het hoogtepunt van mijn vakantie, laat ik de foto´s hier voor zich spreken.

Nu ben ik dus een paar dagen eerder klaar met wandelen en ik heb besloten toch alvast naar Punta Arenas te gaan, hier wat tochten te boeken en me hier te vermaken. Om van A naar B te komen moet je hier echt heel wat uren reizen en aan het eind van de vakantie lijkt het me niet handig om nog weer ergens anders heen te gaan. Bovendien is maandag 8 december hier een vrije dag, dus dan gebeurt er nergens echt veel.

Aangezien ik geen zin heb veel tijd in de stad te brengen ben ik de eerste middag naar het bos net buiten de stad gegaan. Heerlijk rustig gewandeld met een Ierse dame. Vooral vanwege de bomen is dit park speciaal.
Daarna een dagje geboekt om de King pinguins te bezoeken. Hiervoor nemen we eerst een ferry van 2,5 uur. Vervolgens een uurtje in Porvenir, waar echt niets te beleven is en nog 2 uur rijden om bij de pinguins te komen. Deze soort is de op een na grootste pinguin soort. En echt wel mooi om te kunnen zien. We worden helaas wel bijna weg geblazen door de wind…..
Vervolgens weer 2 uur met de bus voor de ferry terug. Als we daar bijna zijn stoppen we bij de supermarkt en worden we verzocht voorraad in te slaan voor een lange wachttijd, met heftige wind gaan de ferries namelijk niet en moeten we waarschijnlijk een paar uur wachten voordat we over kunnen steken. Uiteindelijk duurde dat bijna 4 uur. Maar gelukkig konden we al op de tweede ferry. Daarna van hier nog 2 uur rijden en na middernacht waren we weer terug in het hostel.
De volgende dag heb ik het lekker rustig aan gedaan en ben ik in de avond met de ferry naar Isla Magdalena gegaan om daar de Magallanes pinguins te zien. Als de ferry dicht bij het eiland komt zie je al onwijs veel witte stippen op de groene achtergrond. Bij aankomst blijkt dit echt een eiland vol met pinguins te zijn. In totaal leven er zo´n 60,000. Was echt heel leuk om te zien.
En daarna een dagtocht gedaan naar nationaal park Pali Aike dat aan de grens met Argentinië ligt. Dit was indrukwekkend omdat dit echt een vulkaan landschap is. Al heel lang geleden is de vulkaan voor het laatst uitgebarsten, maar dit gebied is bijzonder vanwege het vele vulkaangesteente.

Misschien nog een paar leuke weetjes:
- Als je denkt even geen Fransen en Duitsers om me heen  is dit absoluut een slechte bestemming, van alle Europeanen die hier rondreizen zijn deze twee landen beslist het best vertegenwoordigd.
- Ze zijn hier gek op avocado. Dat zit echt overal in. Vooral in combinatie met tomaat en mayo in de fastfood restaurants. Er staan dan ook veel ‘Italiano’ gerechten op de kaart, omdat deze combinatie de kleuren van de Italiaanse vlag heeft…. 
- Vooral praktisch, in sommige openbare toiletten hebben ze alleen toiletpapier in de algemene ruimte en niet in elk individueel toilet. Erg handig om dat op tijd door te hebben… Daar had ik die ‘lifesaver’ toch bijna nodig gehad 
- Reizen is echt super goedkoop hier. Busritten duren een aantal uur, want de afstanden zijn echt groot, maar je betaald maar een paar euro. Gisteren met een soort taxi (collectivo) een rit door de halve stad gemaakt en dat koste maar ongeveer 0,50 cent. Maar vanwege de grote afstanden is het wel handig om hier af en toe een binnenlandse vlucht te nemen.

Ik heb weer heerlijk genoten de afgelopen weken van het reizen en het zien van de vele mooie plekken hier in Chili.
Maar ik heb ook erg veel zin om morgen weer aan de terugreis te beginnen. Zondagochtend kom ik dan na 4 vluchten weer in Amsterdam aan.

Tot gauw!

Liefs Olga

  • 12 December 2014 - 05:23

    Britt:

    Wauw, klinkt weer als een erg mooie reis Olga! Super foto's ook!
    Goeie reis terug en ik zie de rest van je foto's graag binnenkort :)
    Xxx Britt

  • 12 December 2014 - 09:25

    Maaike:

    Ha meid, geweldige vakantiefoto's. Wat ben jij actief bezig geweest zeg! Echt super tof dat je deze reis alleen hebt gemaakt. Ik hoop dat je veel interessante mensen ontmoet hebt en dat je veel mooie indrukken hebt mee gekregen! We zien je maandag graag weer tetug op kantoor! Liefs

  • 12 December 2014 - 16:05

    Paps En Mams:

    Olga ,Olga super wat je weer hebt gedaan ,en je laat ons ook meegenieten ,prachtige fotos

    geniet nog van je laatste dagen en Goede reis terug ,tot snel

    Liefs ons x x x x x

  • 13 December 2014 - 21:31

    Alma:

    Ha zussie,

    Je hebt er weer een super leuke vakantie opzitten zo te lezen en te zien!
    Mooi hoor!

    Groetjes van ons!

  • 15 December 2014 - 16:14

    Marjan Stouten:

    Hoi hoi Olga,

    Wat leuk om zo weer met je mee op reis te zijn;)
    Ik geniet van je belevenissen en je foto's

    lieve groetjes
    Marjan

  • 15 December 2014 - 16:14

    Marjan Stouten:

    Hoi hoi Olga,

    Wat leuk om zo weer met je mee op reis te zijn;)
    Ik geniet van je belevenissen en je foto's

    lieve groetjes
    Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olga

2 maanden backpacken in Oost Afrika. Lekker wildlife spotten, wandelen en genieten. Ik heb er zin in!

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 116454

Voorgaande reizen:

29 Januari 2017 - 31 Maart 2017

Oost Afrika - Kenia, Oeganda en Tanzania

15 November 2014 - 14 December 2014

Chili

28 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Canada

05 Januari 2009 - 18 December 2009

Australië, Nieuw-Zeeland & China

Landen bezocht: